Marketing relacji opiera się na założeniu, że ludzie będą lepiej reagować na kogoś, kogo znają, lubią i którym ufają. Jest to podstawa większości działań marketingowych, ale w przypadku procesu generowania leadów Business-to-Business (B2B), marketing relacji staje się wykładniczo ważniejszy, gdy wartość sprzedaży rośnie, a liczba potencjalnych, opłacalnych klientów maleje.
Współczesny konsument ma wybór, jakiego jeszcze nie było. Pięciominutowa wizyta na Facebooku może przynieść ponad pół tuzina reklam różnych produktów i usług. Konsumenci są praktycznie rozpieszczani wyborami, co utrudnia firmom przyciągnięcie i przyciągnięcie ich uwagi.
Firmy, które kładą nacisk na wartość klienta – satysfakcję, jakiej klient oczekuje z podjęcia danego działania w stosunku do kosztów tego działania – mają znacznie większą szansę wyróżnienia się na rynku i zbudowania długotrwałych, wzajemnie korzystnych relacji z swoich klientów.
W zależności od modelu biznesowego koncentracja na stałych klientach, w przeciwieństwie do przyciągania ciągłego strumienia nowych klientów, jest często bardzo korzystna. Chociaż nie każda firma wykorzystuje marketing relacji w swoich codziennych działaniach marketingowych, zdecydowana większość firm może skorzystać z tej strategii marketingowej.
Marketing relacji to sztuka angażowania klientów w długofalową relację z marką. Jak sama nazwa wskazuje: chodzi o budowanie relacji.
To właśnie sprawia, że klient pozostaje klientem; powracają do marki, aby ciągle kupować jej produkty lub usługi.
Celem marketingu relacji nie jest jednorazowa sprzedaż produktu lub usługi, ale sprzedawanie ich im przez kolejne lata.
Zbyt wiele firm wykorzystuje sieci społecznościowe jako jednokierunkowe tablice ogłoszeń. Nie bądź taki jak oni.
Cały sens mediów społecznościowych polega na tym, że są społecznościowe, a społecznościowe to ulica dwukierunkowa. Oznacza to, że Twoja firma musi wchodzić w interakcje z klientami, a nie tylko prosić ich o wydanie pieniędzy na Twoje produkty lub usługi.
Odpowiadaj na wiadomości i komentarze, zadawaj ludziom pytania i słuchaj ich odpowiedzi oraz dziel się rzeczami, które mogą ich zainteresować — nawet jeśli niekoniecznie dotyczą Twojej firmy.
Marketing relacji z klientami pozwala poznać korzyści płynące z budowania relacji z klientami. Koncepcja marketingu relacji z klientem koncentruje się na założeniu, że silniejsza relacja między klientem a firmą niewątpliwie doprowadzi do tego, że klient wydaje więcej pieniędzy w firmie, angażuje się w nią i promuje firmę. Świadkowie tych interakcji z klientami będą dalej dostrzegać korzyści płynące z relacji z firmą i sami będą starać się nawiązać z nią kontakt.
Skuteczny marketing relacji to:
Klienci powracający, a nie ciągły odpływ klientów.
Klienci o wyższej wartości, którzy indywidualnie realizują więcej transakcji.
Niższe koszty marketingu i większa reklama szeptana.
Lepsze pomysły na to, czego naprawdę chcą klienci i jakie są ich doświadczenia.
Stabilny i zrównoważony wzrost z bardziej niezawodną bazą klientów.
Rolą marketingu relacji jest określenie, czego chcą klienci i dostarczenie ich, dzięki czemu jest znacznie bardziej prawdopodobne, że firmy będą inwestować w firmę zarówno emocjonalnie, jak i finansowo. Znaczenie sprzedaży relacyjnej polega na tym, że jest to opłacalny sposób nawiązywania kontaktów z klientami na bardzo osobistym i spersonalizowanym poziomie, zabezpieczając i zatrzymując klientów. Znaczenie marketingu relacji w sprzedaży B2B jest jeszcze bardziej znaczące, ponieważ kupujący B2B zwykle inwestują więcej w swoje relacje biznesowe, oceniając swoje nowe zakupy i nowych partnerów.
Jako marketing relacji w biznesie definiujemy świadome dążenie do budowania trwałych relacji z nabywcami i zwiększania zaangażowania. Skuteczna strategia marketingu relacji ma na celu rozwijanie emocjonalnych więzi z konsumentami i przekształcanie ich w lojalnych ambasadorów marki.
W przeciwieństwie do marketingu transakcyjnego, który skupia się wyłącznie na szybkiej sprzedaży, marketing relacji traktuje każdego klienta jako wyjątkowy podmiot, dążąc do zrozumienia jego indywidualnych potrzeb.
Aby tworzyć świetne treści dla swojej grupy docelowej, musisz poznać ich od podszewki. Przeanalizuj najważniejsze wyzwania i problemy swoich klientów, aby skutecznie je rozwiązać. W ten sposób poczują, że są dla Ciebie ważne, ponieważ starasz się zapewnić im holistyczne rozwiązania.
Po pierwsze, jeśli chcesz umieścić marketing relacji w centrum swojej strategii biznesowej, stwórz kulturę zorientowaną na klienta we wszystkich działach. Każdy w firmie powinien budować, zarządzać lub promować Twój produkt/usługę z myślą o Twoim idealnym kliencie.
Wreszcie, silne emocje są wyzwalane przez znaczące rzeczy. Dlatego 71% konsumentów wybiera marki, które wspierają te same wartości, co one. Dlatego budowanie głosu marki, który wyraża wartości Twojej firmy, jest ważne dla Twojej firmy.
Chociaż mają pewne podobieństwa powierzchniowe, marketing B2C i B2B w rzeczywistości nie są do siebie podobne, a zrozumienie ich różnic może pomóc w dostosowaniu kampanii, zwiększeniu sprzedaży i poprawie ROI.
Przede wszystkim marketing B2C polega na promowaniu usług lub produktów bezpośrednio indywidualnym konsumentom, zazwyczaj do użytku osobistego, konsumpcji lub użytku. Z kolei marketing B2B to marketing bezpośrednio skierowany do innych firm.
Krótko mówiąc, marketerzy B2B i B2C skupiają się na zupełnie różnych grupach docelowych.
Marketing B2B polega na promowaniu Twoich produktów, marki lub usług bezpośrednio innym firmom i organizacjom. To nie to samo, co marketing B2C, w którym marketerzy sprzedają klientom indywidualnym.
Kupujący B2B to organizacje i inne firmy, natomiast klienci B2C to osoby, które kupują produkty lub usługi na własny użytek. Grupa docelowa B2B to zwykle niewielka grupa kluczowych decydentów, podczas gdy marketerzy B2C skupiają się na dużej grupie osób.
Jeśli nikt nie wie, że istniejesz, nikt nie może od Ciebie kupować, bez względu na to, jak dobre są Twoje produkty lub usługi.
Cześć, jestem Krzysiek.
Jestem zdeterminowany, aby mój biznes się rozwijał.
Moje pytanie brzmi: czy będzie to także TWÓJ BIZNES?